پیام وزارت معارف در مورد مدیریت حفظ الصحه دوران قاعدگی

شاگردان گرامی !

وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان و اداره یونیسف مشترکآ دو مطالعه را پیرامون مديريت حفظ الصحه قاعدگي راه اندازی نموده اند که یکی مطالعه دانش، سلوک و عملکرد در سال (1390) هجری شمسی و دیگر آن تحقیق سازمان یافته در سال (1395)ه ش میباشد. هدف اصلی مطالعات مذکور این بوده تا دریابد که دختران ما حین دوران قاعدگي به کدام چالش ها روبرو اند و چگونه میتوان بالای زنده گی آنها به ویژه بالای حاضری آنها در مکتب اثرگذار باشند. این دو مطالعه سبب شد تا معلوماتی زیادی که قبلا صرف به عنوان معلومات روایتی و غیرواقعی پنداشته میشدند نیز شناسایی و تشخیص گردند. یکی از یافته های تکان دهنده اینست که 70 درصد دختران در جریان دوران قاعدگي بنابر هراس از عقامت استحمام نمی نمايند. در برخی موارد گزارشاتی وجود دارند که دختران دوران قاعدگي خویش را از اعضای خانواده خویش پنهان مینمایند و دلیل آن هراس از خانواده میباشد تا مبادا به آنها اجازه رفتن به مکتب را ندهند و یا هم ازدواج آنها را در سنین پا يين انجام دهند. گزارش های وجود دارند که 30 درصد دختران در جریان دوره قاعدگي به دروس خویش در مکتب حاضر نمیگردند .

صرف تمرکز کردن بالای مکتب کافی نمیباشد زیرا بسیاری از دختران هستند که شامل مکتب نبوده و یا هم تعداد محدود از آنها به مراکز آموزش های سریع مراجعه مینمایند. با توجه به تجارب یک تعداد کشور های دیگر رهنمود حفظ الصحه دوران قاعدگی قسمی ترتیب گردیده تا دختران بتوانند با استفاده از آن به یک روش متناسب به فرهنگ راجع به عادت ماهوار معلومات حاصل نمایند چیزیکه میتواند در برابر سوالات متعدد پیرامون رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي پاسخ دهد و بدین ترتیب به تابو ها و باور های نادرست که در رابطه به دوران قاعدگي وجود دارند و در برخی موارد به سلامتی دختران آسیب جدی میرسانند نقطه پایان بگذارد. وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان مساعی به خرچ میدهد تا با استفاده از سهیم ساختن مردان، رهبران جامعه، ملا امامان و سایر افراد دارای نفوذ، روش های رسیده گی در برابر باور های فرهنگی پیرامون دوران قاعدگي را شناسایی نماید. هدف این رهنمود عبارت از بدسترس قرار دادن یک ماخذ مبتنی بر شواهد پیرامون رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي میباشد تا بتواند رهنمایی های لازم را در عرصه برنامه های رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي برای دست اندرکارانی که در قسمت مبدل ساختن پدیده های منفی به مثبت، تغیرات اجتماعی و نورم های اجتماعی فعالیت مینمایند فراهم نماید و به همین ترتیب با بهبود بخشیدن خدمات آب حفظ الصحه ونظافت و خدمات مترادف با آن، در مکاتب سرتاسر کشور یک محیط مناسب فراهم نماید. این رهنمود ملی واژه های را که در مورد رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي توسط جامعه مورد استفاده قرار میگیرند، به شکل واضح تعریف نموده نقش ها و مسؤلیت های دست اندرکاران گوناگون را که در سطوح مختلف ملی، ولایتی، ولسوالی، مکاتب و جامعه فعالیت مینمایند خاطر نشان میسازد.

تحقیقات نشان داده اند که زنان و دختران حین رسیده گی به دوران قاعدگي خویش هم در منزل و هم در مکتب با چالش های فراوان روبرو اند. چالش های مذکور برعلاه باور ها و عقاید نادرست راجع به دوران قاعدگي عدم انتقال دانش به شکل دوامدار الی عدم تسهیلات آب و حفظ الصحه عدم دسترسی به مواد و حفظ الصحه ای کم هزینه به شمول گزینه های دفع نمودن آنها بوده و سبب گردیده اند تا زنان و دختران نتوانند به دوران قاعدگي خویش با در نظر داشت شرایط حفظ الصحوی و روش های مؤثر رسیده گی نمایند. علی الخصوص در داخل مکاتب عدم موجودیت تشناب های خصوصی ،آب کافی و صابون برای حفظ الصحه شخصی این چالش را بحرانی تر ساخته است .

یافته های مطالعاتی که در شش ولایت افغانستان در 12 باب مکاتب راه اندازی گردیده اند نشان میدهد که دختران در جریان هر سال چندین روز نمیتوانند به دروس خویش حاضر گردند نزدیک به 30 درصد دخترانیکه با آنها مصاحبه صورت گرفته است خاطر نشان نموده اند که آنها در جریان دوران قاعدگي برای مدت چند روز از دروس مکتب باز میمانند. بنابر این توقع ما از معلمین محترم این است که با استفاده از رهنمود هذا میزان غیابت و ترک مکتب را در میان متعلمین نوجوان اناث بگونه قابل ملاحظه کاهش بخشند تا سبب شود که دختران نتایج آموزشي بهتر بدست آورند. این رهنمود آموزشی دو ضمیمه دیگر نیز با خود دارد که تحت عناوین )رازهای صحتمندی وموفقیت دختران( و رهنمود )قصه های نا گفته صدف( برای دختران نوجوان تهیه گردیده اند.

بعدی