پیام رهبری اداره محترم یونیسف در مورد مدیریت حفظ الصحه دوران قاعدگی

شاگردان عزیز !

اینجانب به عنوان نماینده اداره یونیسف در افغانستان نهایت خرسند هستم که در روند تهیه رهنمود مدیریت حفظ الصحه قاعدگي برای معلمین شرکت ورزیده ام. هدف اصلی این رهنمود عبارت از اینست تا تمام تابو هايی که در این زمینه وجود دارند از میان برداشته شده و سطح آگاهی مردم پیرامون اهمیت رسیده گی مؤثر به حفظ الصحه قاعدگي نزد دختران و زنان در افغانستان بوجود آمده و بگونه قابل ملاحظه بلند برده شوند .

اگر چه قاعدگي یک پدیده بیولوژیکی و عادی دختران میباشد تحقیق سازمان یافته سال 1395 هجری شمسی اداره یونیسف پیرامون رسیده گی به مدیریت حفظ الصحه قاعدگي در افغانستان دریافته است که فقدان آگاهی، دانش و تسهیلات بزرگترین دلیل غیابت دختران در جریان دوران قاعدگي در مکتب محسوب میگردد و در برخی موارد سبب میشود تا دختران مذکور کاملآ مکتب را ترک نمایند. بنابر این، دخیل ساختن و مشارکت معلمین و مادران در بلند بردن سطح آگاهی و آموزش در مورد حفظ الصحه قاعدگي در واقع کلیدی برای بهبود بخشیدن، درک و کاهش میزان ترک مکتب پنداشته میشود و بدین ترتیب نقش قابل ملاحظه ای را در ابقاء دختران در مکاتب ایفاء مینماید . یافته های تحقیق سال 1395 هجری شمسی پیرامون رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي نشان میدهند که متاسفانه بیشتر از نصف دخترانیکه در سنین مکتب قرار دارند قبل از آنکه نخستین دوره قاعدگي خویش را تجربه نمایند در مورد آن هیچگونه آگاهی ندارند. علاوه بر آن اکنون هم کمتر از نصف دختران در افغانستان در رابطه به حفظ الصحه قاعدگي در مکاتب آموزش فرا میگیرند. اکثریت دختران نوجوان هرگز در مورد دوران قاعدگي خویش با مادران، معلمین و همصنفان خویش صحبت نمی نمایند. تقریبآ 30 درصد دختران بنابر دلایل مرتبط به مشکلات دوران قاعدگي دردروس مکتب غیابت نشان میدهند. عوامل عمده این مشکلات ناشی از فقدان دانش و آگاهی در مورد رسیده گی به قاعدگي، عدم موجودیت آب کافی ، تشناب های جداگانه ، صابون برای شستن دست ها و غیره میباشد. یکی دیگر از یافته های تکان دهنده تحقیق اینست که 70 درصد دختران در جریان دوران قاعدگي بنابر هراس از عقامت استحمام نمیکنند که در واقع یک نوع تعبیر سوء و یک درک نادرست پنداشته میشود. گزارش های وجود دارند که تعداد از دختران عادت ماهوار خویش را از اعضای خانواده خویش پنهان مینمایند و دلیل آن هراس از خانواده میباشد تا مبادا مانع رفتن آنها به مکتب گردند و یا هم آنها را در سنین كم به شوهر بدهند. از اینرو میتوان گفت که درک قاعدگي و آگاهی در مورد حفظ الصحه آن یک امر خیلی ها ضروری میباشد، چون نماینده گی از موانعی میکند که سبب غیابت در مکتب و عدم تکمیل دروس مکتب نزد دختران میگردد.

اداره یونیسف وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان را در راستای تهیه رهنمود حاضر رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي برای معلمین که به تاریخ 8 عقرب سال 1397 هجری خورشیدی در طی محفل تجلیل از روزمديريت حفظ الصحه قاعدگي دختران رونمایی و معرفی گردید حمایت گسترده نموده است. رهنمود متذکره ارائه کننده معلومات ، مشوره و توصیه های مفصل پیرامون نقش معلمین، مادران و سایر دست اندرکاران در راستای حمایت از دختران نوجوان در جریان دوران عادت ماهوار ایشان میباشد. با توجه به نقش قابل ملاحظه دختران نوجوان در جامعه، ارائه معلومات به موقع راجع به دوران قاعدگي و شامل ساختن مبحث رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي در نصاب تعلیمی مکاتب، در روند آموزش دختران، تامین سلامتی جسمی و روانی آنها و بالاخره در مشارکت اجتماعی ایشان از اهمیت خارق العاده برخوردار میباشد. به همین ترتیب مکاتب کشور باید علاوه بر تشناب های جداگانه ذکور و اناث که دارای آب کافی و تسهیلات شستشوی دست ها میباشند از تسهیلات کافی رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي نیز برخوردار باشند تا دختران بتوانند به دوران قاعدگي خویش با یک شیوه نهایت خصوصی، مصؤن و حفظ وقار و حیثیت رسیده گی لازم نمایند. این امر سبب خواهد شد تا شمار زیادی دخترانیکه در جریان دوره قاعدگي خویش از دروس مکتب باز میمانند رو به مکتب آورند و میزان حاضری دخترانیکه در صنوف بلندترقرار دارند بگونه قابل ملاحظه بهبود یابد. این امر به نوبه خویش سبب خواهد گردید تا در ازدواج آنها تاخیر رونما گردیده و به همین ترتیب میزان حاملگی های مقدم (قبل از وقت) بگونه قابل ملاحظه کاهش یابد .

به عنوان معلمین، مادران، رهبران جامعه و شرکای زنده گی این مکلفیت و مسؤلیت همگانی ما میباشد تا اطمینان حاصل نماییم که تمام دختران بتوانند به دروس خویش تا ختم مکتب ادامه دهند و در تمام روز های ماه به شمول ایام عادت ماهوار به مکتب حاضر بوده و به اندوخته های خویش بیافزایند. در کنار تعهدی که در برابر بهبود رسیده گی به حفظ الصحه قاعدگي داریم ما تعهد مینماییم تا آموزش دختران، توانمند سازی و اعتماد به نفس آنها و همچنان نقش مثبت و مهم آنها را در راستای انکشاف و خوشبختی افغانستان تقویت و حمایت نماییم .

قبلی بعدی